skip to Main Content
שמיעה מוסיקלית – עזרתה בפיתוח הפוטנציאל אצל נגנים

שמיעה מוסיקלית – עזרתה בפיתוח הפוטנציאל אצל נגנים

במאמר מוצגות סוגי השמיעות הקיימות ואיך ניתן לפתח את השמיעה ההרמונית. חשיבות השמיעה לנגנים.
שמיעה מוסיקלית מתחלקת ל 2 סוגי שמיעה:

1. שמיעה אבסולוטית – היכולת לזהות צליל מסוים על פי התדר שלו בלבד, ללא שמיעת צליל חיצוני שיאפשר לנו לזהות את היחס בין

הצלילים וכך להכיר את הצליל. לדוגמה: להכיר את הצליל 'מי'. הדעות חלוקות לגבי האם השמיעה הזו הינה מולדת או הניתנת לתרגול.
האמן המוכר ביותר עם השמיעה האבסולוטית הינו מוצרט, למרות שאמנים מוכשרים לא פחות הצליחו גם בלעדיה.

2. שמיעה הרמונית – היכולת לזהות צלילים באמצעות היחסים ביניהם. לדוגמה: לפי שמיעת הצליל פה – נכיר את הפרשי הצלילים שבין

'פה' ל'מי' וכך נדע מהו הצליל מי.
שמיעה הרמונית היא שמיעה שניתן לפתח ולרכוש ועליה נדבר בכתבה זו.

בני אדם שונים נולדים עם יכולות שמיעה שונות כמובן, אבל כולם יכולים לפתח שמיעה הרמונית.
בן אדם עם שמיעה הרמונית ברמה גבוהה יוכל להכיר בהבדל בין אקורדים מג'וריים לאקורדים מינוריים.
שמיעה הרמונית תעזור לנו לנגן בגיטרה מנגינה המתנגנת לנו בראש, או שיר שאנחנו מכירים ורוצים לנגן.
אלתור דורש שמיעה מוסיקלית ברמה גבוהה מאוד.

לפני שרצים לקחת שיעורי גיטרה יקרים, אני אציג פה כמה תרגילים מעולים ואפקטיביים לשיפור השמיעה המוסיקלית:
A. נגנו את המיתר ה – 5, סריג 3 (דו), ונסו לדבר את הצליל שיצא (פשוט לומר 'דו')
לאחר שהצלחתם להשיג את הצליל המבוקש – תנסו לנגן חצי טון גבוה יותר – מיתר 5, סריג 4, ושוב נסו לדבר את הצליל שיצא (דו דיאז)
כך המשיכו עד שעליתם כמה צעדים טובים, ובאותה צורה חזרו לצליל דו.

שימו לב – טיפ!
למתחילים יהיה קצת קשה להבין איך להגיע לצליל המבוקש, הזהה לצליל הגיטרה ואם מרגישים שנתקעים ולא מצליחים להגיע לצליל של

הגיטרה, אז אפשר להוציא צליל של סירנה (עולה ויורד) עד שמסתנכרנים לצליל הגיטרה.

B. בצעו את אותו תרגיל, רק שהפעם נסו קודם כל לומר את הצליל ורק לאחר מכן לנגן את הצליל. ז"א, לנגן את 'דו' שוב (מיתר 5, סריג

3), לומר את הצליל, ולאחר מכן כבר לומר בעמכם את הצליל 'דו דיאז' לפני ששמעתם את הצליל.
בתרגיל הזה תוכלו לזכור ולהפנים את המרווח 'חצי טון' בשמיעה המוסיקלית שלכם.

לסיכום, כאשר נשיג שמיעה מוסיקלית טובה בשילוב תיאוריה, נוכל לנגן על כל כלי נגינה שנחפוץ בו, ולא רק על הגיטרה (מה שישאר הוא

רק ללמוד את טכניקת הכלי).
נגנים רבים נוטים להזניח את תרגילי השמיעה המוסיקלית למרות יעילותם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back To Top